2020. május 14., csütörtök

Nyaff

Na akkor life update vol. 1.

Aki ismer, az tudja, hogy világéletemben fogyókúráztam és diétáztam, és természetesen ez most sincs másképp. Szóval most mindenki zabál otthon a karanténban, posztolja a vicces mémeket, de én úgy akarok visszamenni dolgozni, hogy meg sem ismernek.

Előbb elkezdtem már ezt a dolgot, egészen pontosan január 24-én, egy szép pénteki napon, azután, hogy előtte meglátogattam egy dietetikust. Szerencsére a cég állja a Medicovert, úgyhogy végigtúráztam egy rakat dokit csak úgy, mert ingyen van, gondoltam kipróbálom a dietetikust is. Reméltem, hogy kapok majd jó kis étkezési tervet, vagy valamit, amivel előbbre leszek, mint eddig. Előtte elmentem endokrinológushoz is, aki közölte, hogy max 1000 kcal egy nap, na jó, néha ehetek 1200-őt is. Na ott kikerekedett a szemem és éreztem, hogy ez nem biztos, hogy jó lesz, de sebaj.

A dietetikus egy elég szigorú, 30-as éveiben járó terhes nő volt, aki lemérte a magasságomat (159 centi - egész életemben hazugságban éltem, mikor azt hittem 160 vagyok), a súlyomat (94,6 kiló - igen, hát szánalmas), és a testzsírszázalékomat (49,4% - még szánalmasabb). Közölte velem, hogy hát akkor 1200 kcal naponta, nagyon maximum 1300 kcal. Megmondta azt is, hogy hogyan kéne elosztanom a keretemet az öt étkezésre. Adott egy listát, hogy miket ehetek, miket nem. Kiadta az ukázt a napi min. 60 perc mozgásra. Aztán azt mondta: 4 hét múlva találkozunk.

Őszintén szólva kissé csalódottan távoztam, mert bár tudtam, hogy ebbe nekem kell beletennem a legtöbb munkát, azért egy kicsit többet vártam. Több beszélgetést, legalább kajatippeket az alapanyagtippek helyett, meg persze még mindig bennem volt a hiú ábránd, hogy kapok legalább egy hetes étkezési tervet. Mert azért köszi, az nekem is megvolt, hogy ne egyek sok krumplit, meg búzalisztes, cukros dolgokat, kerüljem az édességet, stb. Ráadásul itt is megkaptam az 1200 kalóriát, ami nekem kevésnek tűnt, de úgy voltam vele, nem én vagyok a dietetikus, ő ezt tanulta, én csak egy valamennyire tájékozott laikus vagyok, majd ettől biztos tartósan, bombamód fogok fogyni.

Long story short(er), tényleg bombamód fogytam, sikerült lemennem 85,8 kilóig április 2-ára úgy, hogy 45%-ra levittem a testzsírt. Vettem egy okosmérleget is, ami szerint 44 kiló izom van rajtam. Elég szomorú, hogy a többi majdhogynem zsír, az tény, de úgy vagyok vele, hogy ez sem rossz.

Na de a feketeleves az az, hogy azóta, szinte semmi nem ment le. Semmi. Jelenleg, hogy ezt írom május 14-én, 85,2 kiló vagyok. Az első stagnálós hét után beiktattam a rendszeres mozgást is, mert bevallom attól a közel 9 kilótól csak a kaja átalakításával szabadultam meg. Heti 6x60 perc, súlyzós és kardio edzés egyaránt. Semmi változás. Elkezdtem utánaolvasni a dolgoknak, hogy a fenébe tudom kibillenteni a testemet ebből a borzalomból.

  • Kalória csökkentése! - Hülye vagy? Még az 1200 kalóriát csökkentsem? Hová? Ekkor kezdtem el még jobban beleásni magam a témába, és mindenhol azt javasolják, hogy max 500 kalória deficittel kezdjünk, hogy legyen hová csökkenteni a dolgokat. Ez ha jól számolom nekem 1500-1600 kalória lett volna. Őszintén szólva szívesen olvasnám a véleményed @Viki, hogy Te mit gondolsz erről, tényleg normális 1200 kalórián élni egy alaphangon is 34,6 kiló súlyfelesleggel küszködő nőnek? Ha azt mondod igen, én elfogadom, de ez nekem bűzlik. Mindenesetre most felmentem 1400 kalória/napra, és azon kívül hogy sikerült még fél kilót leküzdenem másfél hónap alatt, semmi nem történt.
  • Szénhidrát-hintáztatás! - Eszerint elvileg kétheti egyszer rendesen meg kéne emelni a szénhidrát adagomat annyira, hogy kalóriaegyensúlyban legyek. Mindezt azért, hogy átverjem a testem és ne gondolja azt, hogy éheznie kell. Kétszer csináltam eddig, és nem mondanám, hogy bejött. Mindkétszer másnapra 1 kilót híztam, amit az elkövetkezendő 1-2 napban le is adtam, de annyi. Plusz nem jött le, csak visszatértem az alapra.
  • Vízivás! - Bűnös voltam nem megfelelő vízmennyiség bevitelében, de szerintem mára ez sem akkora probléma. 2,5-3 liter vizet megiszok naponta és semmi nem változott.
  • HCA/L-Carnitin! - L-Carnitint minden edzés előtt veszek be régebb óta, semmi nem változott. HCA-t is elkezdtem egy hete, egyelőre ennek sem érzem hatását.
  • Makrok kemény monitorozása! - Átállítottam pár hete a makroimat, méghozzá úgy, hogy feljebb vittem a fehérjét, lejjebb a szénhidrátot. 7-ből 5-6-szor be is tudom tartani, sajnos néha megcsúszik a CH, de nem gondolom, hogy ennyire nagy problémának kéne ennek lennie.
Ami még nem volt, de majd most jön:
  • Kalória megemelése másfél-két hétig: Annyit fogok enni, hogy nagyjából kalóriabalanszban legyek, ergo nem fogyókúrás kalóriamennyiséget fogok enni, hanem megtartó kalóriamennyiséget. Előre félek, mert már látom, hogy 2-3 nap masszív hízás jön :'D
  • Intermittent fasting: ez valami új őrület, de úgy néz ki mindenki csinálja és imádja. Valahogy úgy terveztem, hogy délelőtt 10 és este 6 között fogok csak enni, 1400 kalóriát. Meglátjuk.
Ezt a hónapot még felteszem erre a kísérletezésre, ha most nem sikerül, akkor... gondolom majd drasztikusan csökkentem pár napig a kalóriamennyiséget, teán és narancson fogok élni és nagyon zsémbes leszek.

Kívánjatok szerencsét! :D

6 megjegyzés:

  1. Ez a fogyás dolog egyébként tényleg nagyon érdekes, és nagyon sokaknál van ez a stagnálás. Bár én nem vagyok dietetikus, és csak épp elkezdtem tanulni valami hasonlót, de anya orvosi fogyókúrával foglalkozik, és ott látom a tapasztalatokat. (Szerintem az 1200 nagyon kevés, azalatt meg tényleg csak éhezik a szervezet, de majd remélem tényleg jön egy dietetikus és kijavít:D).
    Én amúgy nagyon sok oldalról hallom, hogy a napi 5 étkezés egy elég elavult dolog és csak az alapvetően is egészséges embereknek működik. Anya pl. szigorúan napi 3 étkezést szab meg, mert (és én is ezt tanultam még anno bioszon) a lebontási folyamatok az étkezések között működnek, amikor nem az inzulinszinted magas a véredben (amit meg ugye a kajabevitel okoz), ezért nem nagyon lehet úgy fogyni, ha délelőttre meg uzsira megeszel egy (elég magas cukortartalmú) almát pl, csak mert sokak szerint az öt étkezés lenne a normális. Ami rengeteg embernek bejött, és van is mögötte ilyen élettani ok-okozat is, hogy reggel és este inkább a fehérje legyen a fő, a CH többsége meg ebédre legyen megy, és ne is tolódjon ki az ebéd nagyon későre. Amikor meg mozogsz, akkor meg nyilván kell egy picit több fehérjebevitel, hogy ha lehet ne az izmodat építsd le :D Mondjuk nem is értem, napi min. 60 perc mozgás mellett volt 1200 kcal a javaslat? Nem csodálkoznék ha ettől a szervezeted inkább beállt tartalékolásra :/

    Na de ezeket tényleg csak zárójelesen írom, mert nekem ugye (még) nem ez a szakmám, úgyhogy jövőben idetévedő dietetikusok, ha bármi hülyeséget írtam kérlek javítsatok ki :3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, 1200 mellé volt a 60 perc a javaslat. Ráadásul nem is mondta, hogy nyugodtan egyek többet, ha mozogtam és mondjuk elégettem 400 kalóriát. Szóval ha azt vesszük, akkor a szervezetem kapott 800-900 kalóriát így naponta. Nem is csoda, ha most minden grammhoz ragaszkodik szerintem.. Bár én is csak tippelni tudok, mert nem értek hozzá. :D
      Érdekes, ezt még nem hallottam, hogy a napi 5 sok lenne, de lehet van benne valami. Én ugye 5-ször eszem minden nap, de nekem jót tett szerintem. Előtte csak a napi hármat ettem és reggeli meg ebéd között szó szerint meg akartam halni, annyira lement a cukrom. Ebbe az intermittent izébe is csak azért nem kezdtem még bele, mert rettegek, hogy leesik a cukrom és megint itt fogok ájuldozni addig, amíg nem ehetek. Mióta 5-ször eszem, azóta nem voltam rosszul egyszer sem.

      Törlés
    2. Mondjuk persze, ez is nagyon ember (szervezet)függő, te érzed a legjobban, mi a legjobb neked és hogyan! Egyébként nagyon csodálom a kitartásodat, csak így tovább!! <3

      Törlés
    3. Köszi! :) <3
      Igazából meg sem fordult a fejemben, hogy feladom vagy hasonló, mert tényleg érzem, hogy egészségesebb vagyok, izmosabb is, mint eddig és nagyon jó a közérzetem. Néha már a hátam meg a karom is fájt, annyira nem mozogtam semmit. Szóval imádom ezt az életmódot, csak nagyon frusztrál emellett, hogy másfél hónapja nem fogyok. :(

      Törlés
  2. Én sem vagyok dietetikus, de nem érné meg ilyenkor egy pajzsmirigyhormon (tsh, t3, t4) + inzulinrezisztencia teszt (akkor is ha volt korábban hasonlóval problémád)? Legalább kizárni, hogy nincs a háttérben egészségügyi dolog, ami hátráltat. Szerintem 15+ embert tudnék mondani a környezetemben akinek hasonló problémája van...
    Amikor én utánanéztem, akkor azt találtam, hogy alapanyagcsere alá elvileg nem szabadna menni (így lehet értelme annak, hogy ahogy fogysz egyre csökkented a napi bevitelt). Én simán kiszámoltam, hogy mennyit kéne a célsúlyomon fogyasztani szintentartáshoz, az alapanyagcserém ennél picit lejjebb van, így ez nekem oké, majdcsak eljutok oda :D.
    Egyébként az izomtömeged változott a nem fogyós időszakban az erősítés mellett, vagy izom/zsír arány is stagnál?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Voltam orvosnál, minimális pajzsmirigy alulműködésem van, ami gyógyszerrel kordában van tartva. Annyira minimális, hogy igazából tüneteim sem voltak, csak a biztonság kedvéért küldtek el vizsgálatra.
      Nem fogyós időszakban fél kiló izom ugrál rajtam össze-vissza (a mérlegem szerint), szóval szeretném azt hinni, hogy ez azért van, de jobban örülnék neki ha stabilan maradna az izom és zsír menne le most már.

      Törlés